صنایع دام و طیور

آشنایی با انواع نژاد مرغ تخم گذار، گوشتی و زینتی

مرغ ها به عنوان یکی از رایج ترین پرندگان اهلی، نقش مهمی را در زندگی انسان ایفا می کنند. این پرندگان ارزشمند به دلیل تأمین گوشت و تخم مرغ، مورد استفاده گسترده قرار گرفته اند. مرغ ها نژاد های مختلفی دارند که هر یک ویژگی خاص خود را دارند. از این رو پرورش دهندگان بهتر است پیش از هر اقدامی برای بهره برداری حداکثری با انواع نژاد مرغ و ویژگی های آن ها آشنا شوند. بنابراین همانطور که در بخش قبل شما را با انواع نژاد گاو ها آشنا کردیم، اکنون در این مطلب قصد داریم شما را با انواع نژاد مرغ ها آشنا کنیم پس تا انتها همراه ما باشید.

دسته بندی انواع نژاد مرغ

  • مرغ های تخم گذار
    • تخم گذار قهوه ای
    • تخم گذار سفید
  • مرغ های گوشتی
  • مرغ های زینتی

انواع نژاد مرغ های تخم گذاربا تخم قهوه ای

نژاد مرغ استرالوپ

1. مرغ استرالورپ (Australopithecus chicken)

مرغ استرالوپ، نژادی قدیمی و بومی استرالیا است که توسط بومیان این کشور پرورش داده شده است. این مرغ‌ها معمولاً در رنگ‌های مشکی، سفید و آبی مایل به خاکستری وجود دارند و پرهای مشکی آنها در معرض نور آفتاب به سبز براق متمایل می‌شود.

آنها دارای بدنی طویل و بلند و دمی بلند و کشیده به سمت بالا هستند. میزان تخم‌گذاری سالیانه این مرغ‌ها حدود 190 تا 250 تخم است که بسته به شرایط محیطی و تغذیه‌ای متفاوت است.


2. رود آیلند قرمز(Rhode Island red)

رود آیلند رد یک نژاد آمریکایی مرغ اهلی است اما این پرنده، پرنده ایالتی رود آیلند است. این مرغ از دسته مرغ های تخمگذار و مرغ های گوشتی است. مرغ روآیلند قرمز هر هفته حدود 5 الی 7 عدد تخم قهوه ای می گذارد.


3. مرغ دم طلایی (Golden Comet)

مرغ دم طلایی

مرغ دم طلایی (Golden Comet) یکی از معروف‌ترین نژادهای مرغ بومی است. این مرغ دارای ویژگی‌های بارزی است:

  • مقاومت در هر شرایط آب و هوایی و تغذیه کم: مرغ دم طلایی بسیار مقاوم بوده و حتی در شرایط نامساعد آب و هوایی و تغذیه کم نیز قادر به تولید و عملکرد بالا است.
  • بازدهی بالا: این مرغ در هر سال حدود 280 عدد تخم می‌گذارد. از طرفی اگر تغذیه اصولی و شرایط نگهداری مناسبی فراهم شود، امکان برداشت 320 عدد تخم در سال نیز وجود دارد.
  • رنگ تخم‌ها: تخم‌های این نژاد معمولاً به رنگ قهوه‌ای هستند.

4. پلیموت راک (Plymouth Rock)

مرغ پلیموت راک یکی از قدیمی‌ترین نژادهای مرغ آمریکایی است. این مرغ دارای ویژگی‌های زیر است:

  • گوشت لذیذ: این مرغ دارای گوشت بسیار لذیذی است.
  • تخم‌گذاری بالا: این مرغ تخم‌گذار است و سالانه حدود 180 عدد تخم می‌گذارد.
  • رنگ و اندازه تخم‌ها: تخم‌های این مرغ به رنگ قهوه‌ای هستند و اندازه آنها بسیار بزرگ است.

در مجموع، این مرغ یکی از نژادهای مرغ آمریکایی قدیمی و با ویژگی‌های مطلوب است. این مرغ علاوه بر تخم‌گذاری بالا، دارای گوشت بسیار لذیذی نیز می‌باشد.


نژاد مرغ مراندی

5. مراندی (Marans)

نژاد مرندی (Marans) یک نژاد چند منظوره است که هم برای تولید گوشت و هم برای تولید تخم مرغ پرورش داده می‌شود. تخم مرغ‌های این نژاد معمولاً به رنگ قهوه‌ای تیره و پر رنگ هستند، این مرغ ها در سن 6 ماهگی به بلوغ می رسند و در شرایط محیطی مناسب می توانند در هر سال 120 تا 150 عدد تخم بگذارند، در صورت فراهم بودن شرلیط محیطی ایده آل این مرغ ها می توانند تا 180 عدد تخم در سال تولید کنند.


6. مرغ آیسا براون (Isa Browns)

مرغ های آیسا براون یک نژاد هیبریدی از مرغ است که توسط صنعت تجاری به منظور تولید مقادیر زیادی تخم مرغ با پوست قهوه ای پرورش یافته است. در حالی که ترکیب ژنتیکی دقیق آنها ناشناخته است، تصور می شود که آنها دارای ژنتیکی از رود آیلند ردز، لگهورن سفید و سایر نژادهای واریته سفید در تاریخ ژنتیکی خود هستند.

هیبرید بودن به این معنی است که آیسا براون استاندارد نژادی را که توسط انجمن طیور آمریکا تعیین شده است ندارد. با این حال، این نژاد دارای حق نسخه برداری است و پرورش دهندگان تصادفی نمی توانند فقط یک هیبرید مشابه بسازند و آنها را ایسا براونز بنامند.

انواع نژاد مرغ های تخم گذار با تخم سفید

1 . لهمون (Lohmann)

لهمون

نژاد لهمون (Leghorn) یکی از نژاد های محبوب تخم‌گذار است.این نژاد به دلیل ویژگی‌های مطلوب خود به طور گسترده در سراسر جهان پرورش داده می‌شود.

ویژگی‌های اصلی مرغ لهمون:

  • بلوغ جنسی در 5 تا 6 ماهگی و شروع تخم‌گذاری در این سن
  • تولید 240 تا 280 عدد تخم مرغ در سال، که میزان بسیار بالایی است.
  • پوسته سفید تخم‌مرغ‌ها
  • مقاومت و سازگاری در شرایط آب و هوایی متفاوت

این نژاد به دلیل ویژگی‌های تخم‌گذاری بالا و سازگاری قوی، به طور گسترده برای تولید تخم مرغ پرورش داده می‌شود.


2. رود آیلند سفید (Rhode Island White)

این نوع مرغ یک نژاد چند منظوره است هم گوشتی و هم برای تخم گذاری است . این مرغ در سال حدود 200 عدد تخم میگذارد و رنگ پوسته تخم ها به رنگ سفید است و به راحتی در هر موقعیت جغرافیای قابل پرورش است و محدویت های آب و هوایی ندارد.


3. ساسکس (Sussex chicken)

نژاد مرغ ساسکس

مرغ نژاد ساسکس (Sussex) یک نژاد چند منظوره و بومی انگلستان است که به دلیل ویژگی‌های مطلوب، محبوبیت زیادی دارد. این مرغ به‌طور سنتی برای تولید گوشت و تخم‌مرغ پرورش داده می‌شود.

ویژگی‌های اصلی نژاد ساسکس شامل موارد زیر می شود:

  • ظاهر: پرهای صاف و براق به رنگ قهوه‌ای روشن تا تیره، پاها و منقار به رنگ زرد
  • وزن: نر 3.8-4.5 کیلوگرم، ماده 2.7-3.6 کیلوگرم
  • تخم‌گذاری: حدود 180-200 عدد تخم‌مرغ سفید یا کرمی در سال
  • رفتار: آرام، دوست‌داشتنی و سازگار با محیط‌های مختلف
  • استعداد: مناسب برای پرورش در مرغداری‌های کوچک و خانگی، تولید گوشت و تخم‌ مرغ

به‌دلیل ترکیب مناسب تولید گوشت و تخم‌مرغ، این نژاد گزینه خوبی برای مرغداران کوچک و خانگی محسوب می‌شود. همچنین مقاومت بالا به شرایط آب و هوایی متفاوت، امکان پرورش آن را در مناطق مختلف فراهم می‌کند.


4. مرغ گورنای (Purina chicken)

این پرندگان معمولاً وزنی بین 4 تا 7 پوند دارند و دارای بدنی گرد و سر کوچک هستند. پرهای آنها به صورت یکنواخت در کل بدن پخش شده و دارای رنگ‌بندی سیاه و سفید خالدار هستند.

چشم‌های نارنجی رنگ، منقار ضخیم و سینه‌ای کاملاً رشد یافته و گوشتی باعث ظاهر دوست‌داشتنی این پرنده شده است. میزان تخم‌گذاری سالیانه این مرغ‌ها حدود 190 تا 250 تخم است که بسته به شرایط محیطی و تغذیه‌ای متفاوت است و رنگ تخم های این مرغ به رنگ سفید هستند.


 مرغ آنکونا

5. مرغ آنکونا (Ancona chicken)


مرغ آنکونا نژاد ایتالیایی دارد. این نژاد مرغ در 5 الی 6 ماهگی به تخمگذاری می رسد ولی عوامل مختلفی مانند تغذیه، شرایط محیطی و سلامتی می تواند بر زمان شروع تخم گذاری تاثیر بگذارد. مرغ آنکونا در هر سال معادل 200 عدد تخم میگذارد و تخم های این مرغ به رنگ سفید هستند.


6. مرغ هامبورنگ (Hamburg chicken)

این مرغ آلمانی از انواع نژاد مرغ های تخم گذار است. سن تخم گذاری این مرغ در بین 4 تا الی 5 ماهگی است این مرغ سالانه 200 عدد تخم مرغ سفید تولید می کند و به مرور زمان تولید تخم مرغ ها در هر سال بیشتر می شود.


آشنایی با انواع نژاد مرغ های گوشتی

مرغ‌های گوشتی نقش مهمی در تأمین پروتئین مورد نیاز انسان ایفا می‌کنند. مرغ‌های گوشتی به مرغ‌هایی اطلاق می‌شوند که به طور ویژه برای تولید گوشت پرورش داده می‌شوند. این مرغ‌ها معمولاً بین 4 تا 6 هفتگی به وزن کشتار می‌رسند، اگرچه برخی از نژادها ممکن است در 14 هفتگی به سن کشتار برسند.

نژاد مرغ راس

1. مرغ راس (Ross chicken)

مرغ گوشتی نژاد راس (Ross) یکی از پرطرفدارترین و موفق‌ترین نژادهای مرغ گوشتی در جهان است. این نژاد معمولاً در مرغداری‌های صنعتی پرورش داده می‌شوند. این مرغ در محدوده بین 40 الی 50 روز به وزن حدود 2 الی 3 کیلوگرم وزن می‌رسد.

جوجه‌های راس به دلیل داشتن پروتئین بالا، چربی کم، گوشت فوق‌ العاده لطیف و آبدار بسیار مورد توجه هستند. زمانی که نیاز به تولید سریع گوشت با کیفیت زیاد است، بسیاری از مرغداران به این مرغ ها روی می‌آورند.


2. نژاد مرغ دورکینگ (Dorking chicken)

مرغ دورکینگ گوشت بسیار خوشمزه ای دارد. این مرغ هم گوشتی است و هم تخم گذار است و یکی از پر طرفدار ترین مرغ های گوشتی به شمار می رود.

رنگ بدن این نژاد مرغ گوشتی به رنگ های قهوه ای، ترکیب سفید و مشکی راه راه و قهوه ای روشن است. یکی از ویژگی های مرغ دورکینگ رشد سریع است که می تواند در عرض 8 تا 10 هفته به وزن 4 کیلوگرم برسد.


3. نژاد برهما (Brahma chicken)

نژاد برهما

این نژاد مرغ اندازه بزرگی نسبت به دیگر مرغ ها دارد و یکی از نژاد های با شکوه و بزرگ جثه می باشد. مرغ برهما قبل از ظهور مرغ های صنعتی یکی از مرغ های محبوب گوشتی بوده، این مرغ در عرض سه ماه به وزنی حدود 4.5 الی 5 کیلوگرم می رسد.

مرغ برهما یک مرغ دو منظوره است و در هر سال 140 عدد تخم می گذارد و همچنین این مرغ به عنوان مرغ زینتی نیز پرورش داده می شود.


4. مرغ رود ایلند قرمز (Rhode Island Red)

این مرغ دارای پرهای قرمز و شرابی رنگ است. این مرغ، دو منظوره است، یعنی هم مرغ تخم‌گذار است و هم مرغ گوشتی. در هر سال، این مرغ حدود 180 عدد تخم می‌گذارد. وزن این نوع نژاد مرغ به 2.9 تا 3.9 کیلو گرم هم می رسد.


مرغ نژاد ساسکس

5. مرغ نژاد ساسکس (Sussex chicken)

در سر و بدن این نژاد مرغ پرهای سفید وجود دارد و در قسمت سر و گردن آنها و رنگ دم به رنگ های سفید و مشکی بوده. این نژاد مرغ در بین 2 الی 3 ماه به حدود 3 کیلو گرم وزن می رسد و این نژاد مرغ هم دو منظوره است. هم تخم گذار است و هم گوشتی. به علاوه رنگ دم این نژاد مرغ نیز به رنگ های سفید و مشکی می باشد.


مرغ های زینتی

1. مرغ لهستانی (Polish Chicken)

مرغ لهستانی

همانطور که از نامش پیداست این مرغ زینتی اهل کشور لهستان است.

آنها را می توان به رنگ های مختلفی مشاهده کرد بعضی از آنها پر های مشکی دارند و کاکلشان به رنگ سفید و بعضی دیگر بلعکس. گونه های دیگری از آنها نیز دارای ترکیب پرهای قهوه ای روشن و سفید در بدن خود هستند و بعضی ها نیز دارای پرهایی خاکستری مایل به آبی در بدن و پرهای سفید در کاکل خود هستند.

وزن این مرغ ها بین 2 و وزن خروس های این نژاد تا 3 کیلوگرم می تواند وزن بگیرد. از لحاظ تخم گذاری این نوع مرغ بالغ بر 130 عدد در سال تخم می گذارد و بسته به شرایط و محل زندگی میزان تخم گذاری آن ها افزایش میابد.


2. نژاد مرغ ابریشمی یا سیلکی (Silkie Chicken)

منشأ پیدایش این نژاد در کشور چین بوده و به همین سبب به مرغ ابریشمی چینی نیز شناخته می‌شود. این نژاد، ظاهری متمایز از سایر نژادهای مرغ دارد. پرهای این پرنده شبیه به پشم بوده و ظاهری پف کرده به مرغ و خروس ابریشمی می‌بخشد.


نژاد مرغ مرندی

3. مرغ مرندی (Marandi Chicken)

مرغ زینتی مرندی (Marandí Chicken) یکی از نژادهای زیبا و دوست‌داشتنی مرغ‌های زینتی است. مرغ‌های مرندی دارای پرهای رنگارنگ به رنگ‌های سفید، قرمز، نارنجی، مشکی و حتی رنگارنگ هستند که باعث زیبایی خاص آنها می‌شود. این نوع پرنده یکی از معدود نژاد هایی است که داری 5 انگشت در پاهای خود می باشد به همین علت این مرغ ها را گاهی اوقات به مرغ های کوپال، مینیاتوری و سیلیکی نیز می شناسند.


4. مرغ نژاد سبرایت (Sebright Chicken)

یکی از نژادهای بسیار محبوب مرغ، نژاد سبرایت یا همان مینیاتوری است. این پرندگان به دلیل زیبایی پرورش داده می‌شوند و هدف از نگهداری آنها تولید گوشت یا تخم نیست. مرغ و خروس سبرایت یا مینیاتوری متعلق به کشور انگلیس هستند و توسط یک محقق انگلیسی به نام سر جان ساندرز سبرایت در قرن نوزدهم نامگذاری شدند. این پرنده زینتی محبوب شناخته می‌شد. این نژاد کوچک و زیبا با پرهای براق و رنگارنگ، طرفداران زیادی دارد و به عنوان پرندگان زینتی پرورش می‌یابند. ویژگی‌های منحصربه‌فرد ظاهری و اندازه کوچک آنها موجب شده است که این نژاد در میان علاقه‌مندان به پرورش مرغ و خروس زینتی بسیار محبوب باشد.


5. مرغ برهما یا امپراتور(Brahma chicken)

مرغ برهما یا امپراتور

مرغ و خروس‌های برهما اصالتاً به کشور هند تعلق دارند و به عنوان مرغ گوشتی و نیز مرغ و خروس زینتی پرورش داده می‌شوند. وجود پرهای زیبا، دم کوتاه و ساق‌های پر‌دار، آنها را به پرندگانی زیبا و محبوب تبدیل کرده است.

مرغ برهما طی دو تا سه ماه به وزن حدود 4.5 تا 5 کیلوگرم می‌رسد و خروس برهما در همین مدت بیش از 5 کیلوگرم وزن پیدا می‌کند. شرایط تغذیه و نگهداری مناسب، آنها را به این وزن خواهد رساند. مرغ برهما در سال 140 تخم نیز می‌گذارد و به عنوان پرنده دو‌منظوره قابل پرورش است.


نتیجه

در این مقاله به معرفی انواع نژاد مرغ از جمله مرغ های زینتی، گوشتی و تخم گذار پرداخته شد. مرغ های زینتی به دلیل ظاهر زیبا و متنوع خود جنبه تزئینی و نگداری در باغچه ها و باغ ها را دارند. مرغ های گوشتی نیز به دلیل تولید گوشت بیشتر مورد توجه قرار گرفته اند و در تولید انبوه گوشت مرغ از آن ها استفاده می شود. همچنین مرغ های تخم گذار با تولید تخم مرغ بیشتر، نقش مهمی در تامین پروتئین حیوانی برای مصرف انسان ایفا می کنند. شناخت ویژگی های هر نژاد و استفاده مناسب از آن ها می تواند به پرورش موفق مرغ و افزایش بهره وری کمک کند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا