صنایع دام و طیور

چطور یک گاوداری سنتی را به یک گاوداری مدرن تبدیل کنیم؟

شغل گاوداری یکی از مشاغل پردرآمد و پر رونق است که همیشه برای محصولات حاصل از این نوع دامداری متقاضی و مصرف کننده وجود دارد. در گذشته دامداری به شیوه سنتی انجام می شد و نگهداری، پرورش و تولید محصولات گاوی نیز به مراتب سخت تر از روش های امروزی بود. در پیش گرفتن همان روش های قدیمی برای گاوداری می تواند افراد را متحمل پرداخت هزینه های سنگینی کند. از این رو لازم است گاوداری هایی که تا این لحظه به شیوه سنتی عمل می کردند، در روش کاری خود تجدید نظر کرده و روش های مدرن را جایگزین آن کنند. تبدیل گاوداری سنتی به مدرن دارای مزایای بی شماری است که در ادامه این مطلب حتما به این مزایا اشاره خواهیم کرد.

چالش های گاوداری سنتی

تاسیس گاوداری برای آن دسته از افرادی که به دنبال مشاغل پرسود هستند، می تواند گزینه مناسبی به شمار رود. اما باید به این امر نیز اذعان داشت که گاوداری و پرورش گاو سختی ها و چالش های خاص خود را دارد. امروزه گاوداری به دو روش سنتی و مدرن انجام می شود که البته روش مدرن به دلیل مزایایی که دارد، روش بهتر و معقولانه تری است.

برای تبدیل گاوداری سنتی به مدرن باید یک سری اقدامات انجام شده و زمینه برای انجام این کار فراهم شود. متاسفانه برخی از دامداران به دلایل مختلفی نسبت به این تغییرات مقاومت کرده و تمایل دارند تا با همان روش همیشگی خود کارها را پیش ببرند که البته این موضوع می تواند به مرور زمان آن ها را با چالش های مختلفی روبرو کند. برای اینکه بتوانیم این موضوع را بهتر درک کنیم، در ادامه به چند مورد از مهم ترین چالش های گاوداری سنتی اشاره می کنیم.

عدم حضور نیروهای متخصص برای گاوداری

تبدیل گاوداری سنتی به مدرن

در گاوداری سنتی برای نگهداری و مراقبت از گاوها به جای استفاده از نیروهای متخصص از اعضای خانواده کمک گرفته می شود. بنابراین عدم حضور نیروی مجرب و حرفه ای در این زمینه می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. به عنوان مثال نبود دامپزشک در زمان شیوع بیماری می تواند سلامت گاوها را به خطر اندازد و این موضوع هزینه های هنگفتی را بر دوش دامداران خواهد گذاشت.

کمبود منابع غذایی

یکی از مهم ترین موارد در رشد و پرورش اصولی گاو، داشتن خوراک کافی است. خوراک دام به هر اندازه که غنی تر و باکیفیت تر باشد، رشد و شیردهی گاو نیز به همان اندازه افزایش پیدا خواهد کرد. یکی از مخاطرات گاوداری به روش سنتی که جزء چالش های بزرگ آن به شمار می رود، همین کمبود منابع غذایی است. در گاوداری سنتی، گاوها برای خوردن علف در مراتع و علفزارها رها می شوند. کمبود مراتع طبیعی و منابع غذایی باکیفیت در اینجا می تواند مشکل آفرین باشد و در رشد اصولی گاوها اختلال ایجاد کند.

عدم استفاده از مکمل و ویتامین

یکی از دلایلی که باعث می شود روی تبدیل گاوداری سنتی به مدرن اصرار ورزیم این است که در روش سنتی رسیدگی چندانی به گاوها از نظر تغذیه نمی شود. در این روش خبری از مکمل ها و ویتامین ها نیست. مکمل های غذایی و ویتامین ها در رشد استخوان ها و تقویت عضلات گوساله ها نقش مهمی دارند. نبود این مواد مغذی می تواند روی کیفیت گوشت گاو و محصولات لبنی حاصل از آن تاثیرات منفی بگذارد.

کاهش میزان درآمد گاوداری

یکی از بزرگ ترین چالش های گاوداری سنتی، همین کاهش قابل توجه درآمد حاصل از آن است. در روش سنتی نه به درستی به تغذیه و رشد گاوها رسیدگی می شود و نه گاوها حجم شیردهی بالایی خواهند داشت. این موضوع در وزن گیری گاوها نیز اثر گذار است. بنابراین انتظار می رود که میزان درآمد گاوداری به روش سنتی به مراتب کمتر از روش مدرن باشد. اگر تمایل دارید تا از این شغل به درآمدهای بالا و قابل توجهی برسید، بهتر است در اسرع وقت اقدامات لازم را برای تبدیل گاوداری سنتی به مدرن انجام دهید.

لزوم تبدیل گاوداری سنتی به مدرن و صنعتی و مزایای آن

شیردوشی مکانیزه

شاید از خود بپرسید لزوم تبدیل گاوداری سنتی به مدرن و صنعتی چیست و این کار چه امتیازاتی می تواند داشته باشد؟ توجه کنید که صنایع از جمله صنعت غذایی روز به روز در حال پیشرفت و ترقی هستند. در این میان شرکت ها و برندهایی زنده و پویا خواهند بود و با قدرت به مسیر خود ادامه خواهند داد که همیشه یک قدم جلوتر از دیگر رقبا عمل کنند و فعالیت های خود را بروز نگه دارند.

در شغل گاوداری نیز شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا شرایط زندگی و رشد و پرورش گاوها در بهترین و ایده آل ترین شکل ممکن باشند. به هر اندازه که شرایط برای نگهداری از گاوها بهتر باشد، گوشت گاو سالم تر، مرغوب تر و شیردهی آن نیز بیشتر خواهد بود. البته مزایای گاوداری به روش مدرن و صنعتی بیش از این هاست که ما قصد داریم در ادامه به چند مورد از آن ها اشاره کنیم:

  1. با تبدیل گاوداری سنتی به مدرن می توان تغذیه گاوها را در جایگاه های مخصوص به آن ها انجام داد و این کار باعث جلوگیری از هدر رفت منابع طبیعی و از بین رفتن مراتع می شود. در نتیجه می توان گفت گاوداری مدرن در حفظ سلامت محیط زیست نقش موثری دارد.
  2. در روش گاوداری مدرن می توان با استفاده از علم نوین، علاوه بر پرورش اصولی دام ها، اقدام به اصلاح نژاد گاوها کرد. این اصلاح نژاد باعث می شود تا گاوهایی با ژنتیک بهتر جایگزین گاوهای معمولی شوند.
  3. پرورش گاوهای اصلاح نژاد شده قطعا در سودآوری بیشتر گاوداری اثر مثبتی می گذارد.
  4. استفاده از تجهیزات پیشرفته ای همچون دستگاه های شیردوشی، عملیات دوشیدن شیر را به مراتب ساده‌تر کرده و علاوه بر اینکه حجم شیر دریافتی افزایش می‌یابد، در زمان افراد نیز صرفه جویی خواهد شد.
  5. در روش گاوداری مدرن امکانات لازم برای تیمار کردن، مراقبت و حفظ بهداشت محل زندگی گاوها فراهم است.
  6. حضور دامپزشکان در گاوداری باعث می شود تا مراقبت از دام ها به بهترین شکل ممکن صورت گیرد.

زمان تبدیل گاوداری سنتی به مدرن

تبدیل گاوداری سنتی به مدرن

با حضور تکنولوژی و گستردگی آن در زوایای مختلف زندگی، امروزه هر کسب و کاری که به روش سنتی عمل کند، در معرض شکست قرار دارد . مشاغل گاوداری که تا این لحظه به روش سنتی عمل کرده اند نیز باید در اسرع وقت اقدامات لازم را برای تغییر سبک کاری خود انجام دهند. مدت زمان تبدیل گاوداری سنتی به مدرن می تواند برای هر فردی متفاوت باشد. این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. از جمله این عوامل می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • زمان لازم برای پیدا کردن یک مکان جهت احداث گاوداری
  • زمان لازم برای اخذ مجوز تاسیس گاوداری
  • آماده کردن جایگاه های مختلف برای نگهداری گاوها
  • تهیه علوفه و دیگر مواد غذایی
  • استخدام کردن نیروهای متخصص و مجرب برای فعالیت در گاوداری
  • تهیه تجهیزات مورد نیاز برای گاوداری از جمله نصب سیستم های تهویه هوا، سیستم های سرمایشی و گرمایشی، تهیه دستگاه های تصفیه آب، دستگاه های شیردوشی و…
  • فراهم کردن تجهیزات بهداشتی
  • نصب دستگاه های کنترل در بخش های مختلف گاوداری
  • و…

مسلما این عملیات هر کدام به زمان و هزینه قابل توجهی نیاز دارند. در نتیجه نمی توان به طور دقیق مدت زمان لازم برای تبدیل گاوداری سنتی به مدرن را تخمین زد.

هزینه حدودی لازم جهت تغییر

تبدیل گاوداری سنتی به مدرن

یکی از نکات مهمی که در خصوص تبدیل گاوداری سنتی به مدرن باید بدانید این است که در عین حال که گاوداری مدرن و صنعتی تاثیر بسزایی در افزایش درآمد گاوداری ها دارد، اما در ابتدای راه می تواند بسیار هزینه بر نیز باشد.

همانطور که در بخش های قبل نیز اشاره کوتاهی به این موضوع شد، در گاوداری سنتی، دامداران هزینه خاصی برای نگهداری و تهیه خوراک گاوها نمی کنند. همچنین خبری از استخدام نیروهای متخصص برای پرورش و تیمار گاوها نیست. در نتیجه هزینه های نگهداری به مراتب کاهش پیدا می کند.

اما اینکه هزینه حدودی لازم برای تغییر گاوداری سنتی به مدرن چقدر است، سوالی است که ذهن بسیاری از فعالان در این حوزه را به خود مشغول کرده است. عوامل زیادی در این خصوص دخیل هستند که در ادامه به مهم ترین آن ها اشاره می کنیم:

  • وسعت زمینی که قرار است تبدیل به گاوداری شود.
  • جمعیت گاوهایی که قرار است در گاوداری نگهداری و تیمار شوند و همچنین تعداد گاوهایی که در آینده اضافه می شوند.
  • هزینه های مربوط به صدور مجوز رسمی برای تاسیس گاوداری
  • هزینه های مربوط به استخدام دامپزشکان، گاوداران، نیروهای خدماتی و…
  • هزینه های مربوط به تهیه خوراک و مکمل های غذایی گاوها
  • هزینه های مربوط به خرید تجهیزات گاوداری
  • هزینه های مربوط به درمان دام ها
  • هزینه های مربوط به نگهداری و مراقبت های بهداشتی محیط گاوداری
  • هزینه های مربوط به احداث سردخانه

با توجه به این عوامل نمی توانیم هزینه تغییرات را به طور دقیق اعلام کنیم. بهترین راهکار این است که علاقمندان به صنعت گاوداری عملیات احداث گاوداری را آغاز کرده و در این زمینه از افراد متخصص و باتجربه نیز مشاوره و کمک بگیرند. البته می توان با کمی تحقیق و برنامه ریزی هزینه های اولیه کار را تا حدودی تعدیل کرد. اما بهتر است بدانید اگر در ابتدای کار تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بهترین تجهیزات و امکانات را برای گاوداری مدرن فراهم کنید، در آینده شاهد نتایج مثبت این تصمیم خود خواهید بود و به سودآوری قابل توجهی نیز خواهید رسید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا