صنایع دام و طیور

آشنایی با تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی یک گاوداری

دامداری و یا به طور خاص گاوداری می تواند در کنار زحمات زیادی که دارد، یک شغل پرسود و پردرآمد محسوب شود. همانطور که می دانید امروزه برای راه اندازی هر کسب و کار کوچک و بزرگی نیاز به یک سری تجهیزات و امکانات داریم. بنابراین برای تاسیس و راه اندازی یک گاوداری نیاز به تجهیزات خاصی خواهیم داشت. این تجهیزات می تواند پیشرفته و مدرن بوده که موجب سودآوری بالاتری می شود. ما در این مطلب قصد داریم شما را با انواع تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس یک گاوداری آشنا کرده و نکات مهم را پیرامون این موضوع بیان کنیم، پس تا پایان همراه ما باشید.

تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس گاوداری

جالب است بدانید دامداری با دام پروری تفاوت زیادی دارد. در دامداری بیشتر از منابع طبیعی برای پرورش و نگهداری دام استفاده می کنند. اما در دام پروری از علم و تکنولوژی مدرن و تجهیزات پیشرفته برای نگهداری و پرورش انواع دام استفاده می شود. بنابراین می توان گفت تاسیس گاوداری و راه اندازی این شغل یکی از شاخه های دامپروری به شمار می آید.

اما همانطور که گفتیم برای تاسیس گاوداری به تجهیزات خاصی نیاز خواهیم داشت. تجهیزات گاوداری به دو دسته تقسیم می شوند. اول تجهیزاتی که برای تغذیه گاو ها و دوشیدن شیر آن ها نیاز داریم و گروه دوم تجهیزات پزشکی است که برای انجام کارهای پزشکی مخصوص به دام نیاز خواهیم داشت. در ادامه مطلب به معرفی و توضیح مختصری در مورد تجهیزات گاوداری خواهیم پرداخت.

تجهیزات بهداشتی و پزشکی

تجهیزات گاوداری

مهمترین نکته در اداره یک واحد گاوداری، رعایت بهداشت و موارد پزشکی بوده که از جمله سخت ترین کارها نیز می باشد. رعایت بهداشت می تواند میزان سودآوری گاوداری شما را تحت تاثیر قرار دهد. رعایت بهداشت برای تمامی گاو های شیرده یا گوشتی بسیار مهم بوده و می تواند مانع از بیماری های مختلف در بین آن ها شود. از جمله تجهیزات پزشکی مورد نیاز می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • انواع دهان بازکن های چوبی یا فلزی
  • سوند های گاوی در اندازه های مختلف
  • وسایل مامایی
  • تیغ های جراحی
  • لوله های شیشه ای برای خون گیری از گاو ها
  • نخ های بخیه
  • پنس های مختلف
  • قرص خوران
  • دماسنج ها
  • و غیره

تجهیزات مانیتورینگ و کنترل

از جمله تجهیزات گاوداری می توان به تجهیزات مانیتورینگ اشاره کرد. استفاده از دوربین های مداربسته، سنسور دما و رطوبت، سیستم آلارم دستگاه های اتوماسیونی و غیره از جمله تجهیزات مانیتورینگ محسوب می شوند. استفاده از این تجهیزات باعث می شود نظارت بیشتری بر امور داشته و بتوان شرایط را بهتر و بیشتر تحت کنترل داشت.

آخور و آبخوری

تجهیزات گاوداری

آخور و آبخوری یکی از مهم ترین تجهیزات گاوداری هستند که در ابتدایی ترین مراحل تاسیس گاوداری باید مورد توجه قرار بگیرند. در طراحی و ساخت آخور و آبخوری برای دام باید به حرکت راحت و آسان سر و گردن دام توجه زیادی داشت. آبخوری ها باید دارای طول، عرض و ارتفاع مناسب و استانداردی باشند.

همچنین آبخوری و آخور باید در کنار هم قرار داشته باشند. امروزه در تاسیس گاوداری های جدید از آبشخوری های تمام اتوماتیک استفاده می کنند. با استفاده از این تجهیزات گاوداری، گاو ها به آب تازه، خنک و تمیز دسترسی خواهند داشت. از طرفی این تجهیزات اتوماتیک باعث صرفه جویی در مصرف آب و رعایت بهداشت می شود.

سیستم گرمایشی و سرمایشی

یکی دیگر از تجهیزات ضروری برای گاوداری ها، سیستم گرمایشی و سرمایشی است. گرمای زیاد و یا سرمای بیش از حد می تواند موجب شود دام از پا درآمده و یا دچار بیماری شود. دستگاه ها و تجهیزات سرمایشی و گرمایشی اندازه های مختلفی داشته و شامل هیتر ها، بخاری های برقی، کولرهای آبی و غیره می شوند. این دستگاه ها در سوله ها و طویله ها که محل نگهداری دام هستند، نصب می شوند. سیستم تهویه هوا هم از جمله تجهیزات مهم دیگر در تاسیس یک گاوداری می باشد. سیستم تهویه هوا به شدت می تواند از بیماری ها و آلودگی هوا در محیط گاوداری جلوگیری کند.

دستگاه های سم پاش

همانطور که می دانید دستگاه سم پاش وسیله ای است که مواد سمی و شیمیایی که برای نگهداری و مراقب از دام ها و جلوگیری از بیماری های مختلف ضروری هستند، را به طور یکنواخت در محیط پخش می کند. دستگاه های سم پاش به دو شکل دستی و اتوماتیک تولید شده اند. طبیعی است که برای سم پاشی گاوداری های بزرگ نیاز به دستگاه سم پاش اتوماتیک خواهید داشت. با سم پاشی مداوم و مرتب محیط گاوداری و یا حتی خود گاو ها می توانید از بیماری های مختلف، رشد حشرات و جانواران موذی در محیط دامداری جلوگیری کنید.

دستگاه شیر سرد کن

از مهم ترین تجهیزات مورد نیاز برای تاسیس و راه اندازی یک گاوداری، دستگاه شیر سرد کن است. شیر گاو بعد از دوشیده شدن توسط دستگاه باید حتما در جای سرد قرار بگیرد. برای این کار از مخزن های شیر سرد کن استفاده می شود. این مخزن ها سایز ها و ظرفیت های مختلفی از قبیل یک تن و دو تن دارند. جنس بدنه داخلی شیر سرد کن دامداری، از استیل خالص است.

در هنگام انتخاب مخزن شیر سرد کن برای دامداری خود باید به نکات مهمی توجه کنید. مهمترین نکته در این مورد این است که مخزن شیر سرد کن باید متناسب با تولید شیر در واحد گاوداری شما باشد. در غیر این صورت با مشکلات جدی در زمینه نگهداری شیر مواجه خواهید شد.

از نظر فنی باید به مواردی مانند جنس بدنه مخزن شیر سرد کن، قطعات مصرفی، نوع عایق بندی جداره ها و لوله های برودتی، نوع جوشکاری و گارانتی آن توجه ویژه ای داشته باشید. قیمت دستگاه های شیر سرد کن در بازار متفاوت بوده و عوامل زیادی در قیمت گذاری این دستگاه موثر هستند که شامل جنس بدنه، ظرفیت و گنجایش آن، نوع موتور و تعداد مخازن و غیره می باشند.

پاتیل شیر

تجهیزات گاوداری

از دیگر تجهیزات گاوداری می توان به پاتیل شیر اشاره کرد. پاتیل شیر از جمله دستگاه هایی است که بعد از دوشیدن شیر گاو ها و برای میکروب زدایی از شیر کاربرد دارد. پاتیل شیر دستگاهی است که از طریق حرارت و گرمای غیر مستقیم و هم زدن های مدام به میکروب زدایی و پختن شیر می پردازد. از این رو به آن پاتیل پخت شیر هم می گویند. پاتیل های پخت شیر در ظرفیت های 200 لیتری، 300 لیتری و 500 لیتری طراحی و تولید شده اند. یک دستگاه پاتیل شیر از قطعاتی مانند مخزن، درب مخزن، همزن، شیر تخلیه، عایق، پایه، سیستم گرمایشی و الکتروموتور ساخته شده است.

دستگاه های شیردوش

دستگاه شیردوش هم از جمله تجهیزات گاوداری ضروری به حساب می آید. این دستگاه های شیردوش دو نوع ثابت و سیار دارند. هر کدام کاربرد و موارد مصرف مخصوص به خود را دارد. شیردوش های ثابت خود به انواع خطی، روتاری و پارالل تقسیم می شوند. شیردوش های سیار نیز انواع مختلفی مانند تک واحد، دو واحد و چهار واحد دارند. مزیت مهم شیردوش های سیار این است که قابل حمل بوده و می توان شیر گاو را در محیط های مختلفی دوشید.

تجهیزات ایمنی

در کنار لوازم و تجهیزات نگهداری از گاو و شیر آن ها باید از تجهیزات ایمنی هم در یک واحد گاوداری استفاده کرد. تجهیزات ایمنی در گاوداری شامل لباس مناسب برای افراد مشغول به فعالیت در واحد گاوداری است. به علاوه تجهیزات حفاظت فردی، تجهیزات اطفاء حریق، وسایل ایمنی برق و غیره را نیز شامل می شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا