مقالات علمی

استفاده از جوش شیرین برای تنظیم pH آب استخر و رفع اسیدیته آب

تنظیم pH آب استخر نیاز به متعادل کردن اسیدیته و قلیاییت و حفظ pH بین 7.2 و 7.8 دارد. استفاده از جوش شیرین همراه با کلر، بخش مهمی از فرایند تنظیم pH آب استخر شما را بر عهده دارد. در این مقاله دلایل استفاده از جوش شیرین در استخر به منظور تمیز، شفاف و ایمن نگه داشتن آب را بررسی می کنیم.

جوش شیرین برای افزایش pH و قلیائیت در استخر

اکثر مردم می دانند که کلر یک ماده شیمیایی مهم برای تمیز نگه داشتن آب استخر برای شنا است. اما افزودن بیش از حد کلر می تواند PH آب استخر را کاهش دهد. وقتی که قلیائیت آب کاهش می‌یابد، حفظ pH مناسب سخت‌تر می‌شود. بعلاوه، PH پایین و کاهش خاصیت قلیایی آب استخر نیز تاثیراتی از جمله خارش پوست و سوزش چشم برای شناگران و زنگ زدگی نردبان یا سایر اجزای فلزی استخر دارد.

جوش شیرین برای افزایش pH و قلیائیت در استخر

اگر قلیاییت آب خیلی کم باشد، هر ماده شیمیایی‌ که به آب اضافه کنید به طور تصاعدی بر PH تأثیر می گذارد و شرایطی به نام جهش pH ایجاد را می کند. از طرفی باید کلر بیشتری اضافه کنید تا اثر ضدعفونی کنندگی کافی داشته باشید که این خود باعث می‌شود بوی کلر به طور آزار دهنده‌ای زیاد شود. به طور کلی، آب استخر با سطح قلیایی نامناسب می تواند خطرناک و پر هزینه باشد.

خوشبختانه، یک راه ساده و مقرون به صرفه برای حفظ تعادل pH استخر وجود دارد که شما از این ماده پرکاربرد در دستور العمل های کیک و شیرینی نیز استفاده می‌کنید. این ماده مفید برای استخرها چیزی نیست جز جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می شود. البته شما برای این کار به چند کیلو از آن نیاز خواهید داشت.

جوش شیرین چه فایده ای برای استخر دارد؟

میزان pH جوش شیرین به طور طبیعی قلیایی است و pH آن تقریبا 8.2 تا 8.5 است. وقتی جوش شیرین را به آب استخر اضافه می‌کنید، هم pH و هم قلیائیت آن را افزایش می دهید و ثبات و شفافیت آب را نیز بهبود می‌بخشید. محصولات تجاری زیادی برای افزایش خاصیت قلیایی خود از جوش شیرین به عنوان ماده اصلی فعال محصول استفاده می‌کنند. شما می توانید مستقیم به سراغ منبع این محصولات رفته و از جوش شیرین خالص در استخر خود استفاده کنید. با این کار شما می‌توانید با هزینه خیلی کمتر از استخر خود به خوبی نگهداری کنید.

افزایش قلیائیت

میزان PH آب استخر را روزانه تست کنید. در حالت ایده آل، PH استخر شما بین 7.2 و 7.8 و قلیاییت آن بین 110 تا 150ppm باشد. اگر سطح قلیاییت استخر کمتر از این محدوده است و به خصوص اگر کمتر از 80ppm باشد، باید قلیائیت آب استخر را افزایش دهید. برای این منظور جوش شیرین را به صورت عمده خریداری کنید. با توجه به میزان قلیایی بودن آب، شما می‌توانید نیم کیلو الی 4.5 کیلو جوش شیرین به آب استخر خود اضافه کنید.

اما باید توجه داشته باشید که چه مقدار جوش شیرین را باید به استخر خود اضافه کنید. اندازه گیری‌های شیمیایی استخر بر اساس 10000 گالن آب است. اگر استخر شما بزرگتر یا کوچکتر است، باید حجم آن را بر حسب گالن محاسبه کنید. هر نیم کیلو جوش شیرین به ازای هر 10000 گالن آب، میزان قلیائیت را حدود 10ppm افزایش می دهد.

حال اگر PH استخر کمتر از 7.2 بود، 1.3 الی 1.8 کیلو جوش شیرین به آن اضافه کنید. اگر در اضافه کردن مواد شیمیایی به استخر تازه کار هستید، با افزودن تنها یک دوم یا سه چهارم مقدار توصیه شده شروع کنید. پس از آزمایش مجدد، اگر سطح قلیایی بودن هنوز پایین بود، می‌توانید مقدار بیشتری جوش شیرین به آن اضافه کنید.

بی کربنات سدیم به صورت پودری بسته‌بندی می‌شود و می‌توانید آن را مستقیماً به آب استخر خود اضافه کنید. جوش شیرین به صورت دورانی بر روی سطح استخر پخش کنید تا از ریختن همه آن در یک نقطه جلوگیری کنید. اگر استخر مورد نظر در فضای باز قرار دارد، از اضافه کردن جوش شیرین در روزهای بادی خودداری کنید، زیرا پودر می‌تواند در هوا پخش شود.

حداقل شش ساعت صبر کنید. اجازه دهید جوش شیرین در آب حل شود. سیستم گردش آب استخر خود را روشن کنید تا به حل شدن آن کمک کنید. اکنون بین 6 تا 24 ساعت پس از افزودن جوش شیرین، pH و میزان قلیایی بودن کل استخر خود را مجدداً تست کنید. اگر PH آن زیر 7.2 و قلیائیت آن زیر 110ppm بود، این مراحل را تکرار کنید.

رفع مشکلات رایج استخر با جوش شیرین

رفع مشکل جلبک سبز، آبی یا زرد با جوش شیرین

جلبک سبز، آبی یا زرد

اگر در استخرتان جلبک رشد کرده است، متوجه آب سبز کدر، دیواره‌ها و کف لغزنده استخر خواهید شد. برای از بین بردن جلبک ها باید از یک محصول ضد جلبک استفاده کنید و برای پاکسازی کامل، آب استخر خود را سوپرکلره کنید. پس از این کار، pH و قلیایی بودن استخر را تست کنید و جوش شیرین را به آن اضافه کنید تا قلیائیت را به حداقل 110ppm و PH را به محدوده 7.2 تا 7.8 افزایش دهید.

جوش شیرین و خوردگی استخر

اگر متوجه خوردگی روی لوله‌ها یا نردبان‌ها یا سوراخ روی لبه‌ها یا کاشی‌های استخر خود شده‌اید، استخرتان قلیائیت بسیار پایینی دارد. طبق دستورالعملی که گفتیم، جوش شیرین را به استخر خود اضافه کنید. اگر تا این حد pH استخرتان پایین است، شما به حداقل 4 کیلو گرم جوش شیرین نیاز دارید.

تنظیم ph پس از از بین بردن جرم روی سطوح استخر

کلسیم و pH بیش از حد بالا، علت جرم گرفتن استخر هستند. حال برای حل این مشکل باید استفاده از ضدعفونی کننده‌های مبتنی بر کلسیم را متوقف کنید و میزان قلیایی بودن استخر را بین 80 تا 110ppm نگه دارید. اکنون PH آب را تست کنید و با دقت یک اسید مناسب استخر مانند اسید موریاتیک را به آب اضافه کنید تا pH را به زیر 7.8 کاهش دهید. اگر بیش از حد اسید به آب اضافه کردید، جوش شیرین را نیز اضافه کنید تا به pH مناسب برسید.

آب استخر کدر

آب استخر کدر

اگر آب استخر شما کدر است، می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در ابتدا سیستم فیلتراسیون استخر خود را بررسی کنید. اغلب مشکل در آنجا نهفته است. همچنین سطح مواد معدنی آب را تست کنید. اگر آب شما به طور طبیعی سخت است یا حاوی مقدار زیادی مواد معدنی است، بهتر است استفاده از محصولات حاوی کلسیم را متوقف کنید و سطح قلیایی آب را کمتر از 110ppm (اما بالاتر از 80ppm) نگه دارید.

برای حل مشکل کدر بودن آب استخر، سوپرکلره کردن معمولاً ساده‌ترین راه حل است. مطمئن شوید که سطح pH آب را بعد از اجرای هایپر کلرینگ تست کنید و در صورت نیاز، جوش شیرین را به آب استخر اضافه کنید تا بین 7.2 تا 7.8 برسد. سطوح pH بالاتر می‌تواند منجر به کدری شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا