صنایع خوراکی

اگر جوش شیرین خوردیم چه کنیم؟ چه راهکاری برای دفع آن وجود دارد؟

امروزه استفاده از جوش شیرین به عنوان یک ماده پر کاربرد در پخت و پز و در مواردی مانند خنثی کردن بو ها و تمیز کردن، رفع لکه های سخت، از بین بردن آلودگی و کثیفی سطوح مانند اجاق گاز، مایکروویو و غیره بسیار رایج می باشد. هر چند در کنار تمامی مزایا و موارد کاربرد مختلف جوش شیرین در برخی موارد عدم استفاده درست از این ماده و خوردن جوش شیرین اضافه با مضرات و آثار منفی همراه بوده که مشکلات فراوانی را برای افراد به وجود خواهد آورد. در این مطلب شما را با فواید و هم چنین مضرات استفاده نادرست از جوش شیرین و نحوه دفع آن آشنا خواهیم کرد.

مضرات خوردن بیش از اندازه جوش شیرین

همان طور که اشاره شد استفاده از جوش شیرین خوراکی علاوه بر داشتن فواید و موارد کاربرد فراوان دارای مضرات و اثرات منفی در صورت استفاده بیش از اندازه نیز بوده که برخی از رایج ترین آن ها عبارتند از:

  • ایجاد واکنش های آلرژیک و بروز حساسیت
  • ایجاد تهوع، استفراغ، درد های شکمی و غیره در افراد
  • ایجاد اختلال در افراد مبتلا به بیماری های کبد، کلیه یا نارسایی قلبی به دلیل داشتن مقادیر بالای سدیم
  • افزایش دفع پتاسیم و در نتیجه کمبود این ماده معدنی در بدن افراد
  • ایجاد تداخل دارویی با برخی دارو ها مانند آسپرین، مکمل کلسیم، لیتیوم، دیورتیک ها و غیره
  • بروز برخی تحریکات در پوست یا چشم ها
  • ایجاد دیوار دفاعی توسط جوش شیرین و در نتیجه عدم تخریب اسید فیتیک خمیر
  • افزایش احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند کم خونی، پوکی استخوان، سرطان و غیره
  • عدم جذب آهن و املاح مختلف در بدن

مصلح جوش شیرین چیست؟

خوردن جوش شیرین

از آن جایی که جوش شیرین دارای طبع گرم بوده و استفاده بیش از اندازه آن موجب مشکلات گوارشی مانند نفخ، دل درد، اسهال و غیره می شود لازم است با برخی از مواد دفع کننده جوش شیرین اضافه و یا مصلح های جوش شیرین آشنا شده تا در مواقع لازم از آن ها استفاده نمایید. برخی از این موارد عبارتند از:

  • استفاده از مواد غذایی با طبع سرد مانند ماست، خیار، کاهو، لیمو ترش و غیره برای تعدیل طبع گرم جوش شیرین
  • مصرف آب فراوان برای دفع سریع تر و جلوگیری از عوارض خوردن جوش شیرین
  • استفاده از سرکه طبیعی یا آبلیمو برای خنثی کردن خاصیت قلیایی جوش شیرین
  • مصرف عسل به دلیل خاصیت ملینی که دارد برای هضم غذا و دفع جوش شیرین
  • استفاده از آویشن برای رفع عوارض گوارشی

در چه مواردی از جوش شیرین استفاده می کنیم؟

برای پاسخ به این سوال که جوش شیرین چیست و چرا از آن استفاده می کنیم، لازم است بدانید جوش شیرین خوراکی نوعی نمک است که از آن برای تهیه و تولید انواع نان، کیک و شیرینی استفاده می شود. این ماده باعث ور آمدن خمیر و پف کردن خمیر می شود. در ادامه به برخی از موارد استفاده جوش شیرین خوراکی اشاره خواهیم کرد:

سفید کردن دندان

یکی از موارد کاربرد جوش شیرین خوراکی مسواک زدن با این ماده است که روشی موثر برای سفید کردن دندان ها می باشد. این ماده نوعی ترکیب ساینده برای از بین بردن لکه های قهوه، چای، سیگار و غیره بر روی دندان بوده که دندان ها را سفید تر و درخشان تر خواهد کرد. البته در استفاده از این ماده به عنوان سفیدکننده، باید احتیاط لازم را داشته باشید و از مصرف بیش از اندازه آن بپرهیزید.

خوشبو کردن بدن

از دیگر موارد استفاده جوش شیرین خوراکی خوشبو کردن بدن است که در مواقعی که با تجزیه به وسیله باکتری های زیر بغل تعریق انجام می شود کاربرد دارد. استفاده از جوش شیرین در این شرایط نوعی دئودورانت طبیعی برای رفع بوی عرق بوده که می توان با ترکیب آن با روغن نارگیل یا نشاسته یک خوشبو کننده خانگی را تولید کرد.

از بین بردن آفت میوه و سبزیجات

از آن جایی که محصولات آفت کش موجود در بازار که برای محافظت از محصولات در مقابل انواع آفت ها، میکروب ها، جوندگان، حشرات و غیره مورد استفاده قرار می گیرند حاوی سموم و مواد شیمیای مضر برای بدن انسان می باشند. استفاده از جوش شیرین در این موارد یکی از موثر ترین راهکار ها برای حذف و از بین بردن آفت میوه ها و سبزیجات است. علاوه بر این با استفاده از جوش شیرین خوراکی از نفوذ باکتری ها و میکروب ها به پوست میوه و سبزی نیز جلوگیری خواهد شد.

درمان سوزش سر دل یا رفلاکس

خوردن جوش شیرین

یکی دیگر از خواص و موارد استفاده جوش شیرین خوراکی درمان سوزش سردل یا رفلاکس معده است. هر چند این مشکل دلایل مختلفی دارد با این حال اغلب افراد پس از خوردن غذا های سنگین یا نوشیدن نوشابه های گازدار و غذا های چرب و تند دچار این عارضه خواهند شد. در این شرایط استفاده و خوردن جوش شیرین با خنثی کردن اسید معده موجب درمان سوزش سردل خواهد شد.

بهبود زخم

یکی از کاربرد های بسیار موثر جوش شیرین کمک به درمان زخم های دهانی مانند تبخال است که با خنثی کردن اسیدیته دهان فرآیند بهبودی این نوع زخم ها را نیز سرعت می بخشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا