صنایع دام و طیور

راهنمای تاسیس گاوداری و هر آنچه که باید درباره آن بدانید

همه ما به خوبی می دانیم که داشتن یک شغل پرسود تا چه اندازه می تواند روی کیفیت زندگیمان تاثیرگذار باشد. یکی از گزینه هایی که ممکن است به ذهن برخی از افراد برسد، تاسیس گاوداری است. البته که احداث یک مکان برای نگهداری و مراقبت از دام به سرمایه قابل توجهی نیاز دارد. اما اگر فردی با برنامه ریزی و تحقیق کامل وارد این کار شود، قطعا می تواند در آینده با سودآوری قابل توجه، هزینه صرف شده در این کار را به راحتی جبران کند. در این مطلب قصد داریم راهنمای تاسیس گاوداری و هر آنچه که باید درباره این حرفه بدانید را در اختیارتان قرار دهیم.

شغل گاوداری و پرورش گاو

تاسیس گاوداری

برای تاسیس گاوداری نباید بدون تحقیق وارد عمل شد. افرادی که تصمیم دارند این حوزه کاری را آغاز کنند، باید اطلاعات کاملی در خصوص شغل گاوداری و پرورش گاو بدست آورند و با دانش کافی وارد آن شوند. همه ما به خوبی می دانیم که دامی همچون گاو و محصولات حاصل از آن تا چه اندازه در صنایع غذایی ارزشمند محسوب می شوند. شیر و فرآورده های لبنی جزء پرمصرف ترین مواد غذایی در دنیا به شمار می روند. بنابراین کسب و کارهایی که در این راستا فعالیت می کنند، قطعا پر رونق و پر سود هستند.

نیاز به شیر، گوشت و محصولات لبنی همسو با افزایش جمعیت است. یعنی هر چه به جمعیت جهان اضافه می شود، میزان تقاضا برای این محصولات نیز افزایش پیدا می کند. بنابراین آن دسته از افرادی که در فکر تاسیس گاوداری هستند، می توانند با خیالی آسوده و بدون نگرانی از آینده کاری خود اقدامات لازم را برای شروع کار انجام دهند. البته شغل گاوداری و پرورش گاو به همین سادگی ها نیست. قطعا این کار جزء مشاغل پر زحمت و سخت محسوب می شود. اما از مهم ترین اقداماتی که باید برای شروع این کار انجام دهید می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  1. انتخاب یک محل مناسب که هم وسعت خوبی داشته باشد و هم رفت و آمد به آن راحت انجام شود.
  2. ثبت گاوداری و دریافت مجوز رسمی برای شروع کار
  3. در نظر گرفتن جایگاه های مختلف برای نگهداری و پرورش گاوها
  4. تهیه یک لیست از تجهیزات مورد نیاز گاوداری از قبیل؛ سیستم تهویه مناسب، سیستم سرمایشی و گرمایشی، انواع دستگاه شیردوش، تصفیه آب و…
  5. داشتن یک برنامه درست برای تغذیه گاوها و تهیه خوراک دام
  6. استخدام نیروهای مجرب و کار آزموده برای فعالیت در بخش های مختلف گاوداری
  7. تمرکز روی کیفیت محصولات دام
  8. و غیره

چالش ها و مشکلات تاسیس گاوداری

برای شروع هر کاری همیشه یک سری موانع و چالش ها وجود دارند که باید با درایت، صبر و پشتکار آن ها را از میان برداشت. اما گاهی اوقات نیز پس از گذشت مدت زمانی از شروع کار با چالش های جدیدی روبرو می شویم که شاید پیش از آن، این چالش ها را پیش بینی نکرده بودیم.

در خصوص حرفه گاوداری نیز این موضوع کاملا صحت دارد. شاید بهتر باشد پیش از تاسیس گاوداری کمی با چالش ها و مشکلات این کار آشنا شوید تا بتوانید تصمیم گیری بهتری داشته باشید و خود را برای روبرو شدن با این موانع بهتر آماده کنید. در ادامه به چند مورد از مهم ترین این چالش ها اشاره می کنیم.

کمبود خوراک باکیفیت

خوراک دام یکی از مهم ترین مواردی است که در سودآوری و رونق گاوداری تاثیر می گذارد. می توان گفت کاهش شیر در گاوها و همچنین کاهش وزن آن ها متاثر از خوراکی است که دریافت می کنند. یکی از چالش های گاوداری دسترسی سخت به خوراک باکیفیت است.

عوامل متعددی در کاهش خوراک با کیفیت دام دخیل هستند که از آن جمله می توانیم به تغییرات آب و هوایی، خشک سالی مداوم، رشد جمعیت دام و… اشاره کنیم. با عدم دسترسی به خوراک مرغوب، نمودار بهره وری دامداری سیر نزولی به خود می گیرد.

عدم تهویه مناسب

هر چه امکانات گاوداری از کیفیت پایین تری برخوردار باشند، شرایط زندگی برای دام سخت تر شده و در نتیجه پرورش و رشد گاوها با مشکل جدی مواجه می شود. یکی از چالش های پرورش گاو، عدم تهویه مناسب در جایگاه های گاوداری است. گاوها اصولا حیوانات خونگرمی هستند. در نتیجه این حیوانات نسبت به گرما حساسیت زیادی دارند.

با افزایش حرارت بدن و عدم تهویه مناسب در محل، میزان دمای بدن گاوها و تعریق در آن ها افزایش پیدا می کند. به دنبال این مسئله محیط آلوده تر شده و تنفس برای گاوها به مراتب سخت تر می شود. این موضوع روی رشد و کیفیت گوشت گاو نیز تاثیر منفی می گذارد.

چالش های نگهداری

تاسیس گاوداری

تمامی محصولات دامی از جمله گوشت گاو و محصولات لبنی فساد پذیر هستند. بنابراین افرادی که اقدام به تاسیس گاوداری می کنند، باید فکری برای مجهز کردن گاوداری به امکانات سرمایشی و فریز محصولات داشته باشند. گوشت سرشار از مواد معدنی و پروتئین است که این مواد معدنی به سرعت توسط قارچ ها و باکتری ها مورد حمله قرار گرفته و تجزیه می شوند. بنابراین داشتن سردخانه و امکاناتی برای فریز کردن گوشت از ضروریات گاوداری است.

بیماری ها و آلودگی ها

یکی دیگر از چالش ها و مشکلات گاوداری، موضوع بیماری هایی است که میان دام ها به صورت فصلی شیوع پیدا می کنند. گاوها از آن دست حیواناتی هستند که نسبت به برخی از بیماری ها سیستم ایمنی ضعیف تری دارند و مستعد مبتلا شدن به این بیماری ها هستند:

  • بیماری های عفونی و غیر عفونی
  • بیماری های انگلی
  • بیماری های متابولیکی

مسلما با بیمار شدن گاو، گوشت و دیگر محصولات آن نیز آلوده می شوند. این موضوع همچنین هزینه های نگهداری از گاو را نیز برای صاحبین گاوداری افزایش می دهد. گاهی اوقات این بیماری ها به شدت مسری هستند و در صورتی که به سرعت کنترل و مدیریت نشوند، می توانند محیط گاوداری را نیز آلوده کنند.

به دنبال آن احتمال بیمار شدن نیروهای انسانی که به نحوی با این محیط آلوده سر و کار دارند وجود دارد. بنابراین یکی از دغدغه های مهم گاودارها این است که بتوانند تا حد امکان از شیوع بیماری در محیط گاوداری جلوگیری به عمل آورند.

چالش های مربوط به هزینه ها و درآمدهای حاصل از گاوداری

یک گاوداری موفق برای سودآوری قابل توجه، باید روی مخارج و هزینه های خود مدیریت درستی داشته باشد. همانطور که مطلع هستید، هزینه های مربوط به تولید گوشت گاو در سال های اخیر به شکل چشمگیری افزایش داشته است. عوامل مختلفی در این مورد نقش دارند که از آن جمله می توانیم به هزینه کارکنان گاوداری، هزینه های مربوط به خوراک دام، هزینه های نگهداری، هزینه های مربوط به بهداشت و درمان گاوها و… اشاره کنیم.

اما قیمت گوشت در بازار متاثر از عواملی همچون؛ شرایط اقتصادی و سیاسی و میزان عرضه و تقاضا است. گاه ممکن است افزایش قیمت گوشت به اندازه افزایش هزینه های نگهداری از دام نباشد و این موضوع می تواند سودآوری یک مجموعه گاوداری را به چالش بکشاند.

قوانین تاسیس گاوداری در ایران

افرادی که تصمیم به تاسیس گاوداری دارند باید حتما این کار را بر طبق قوانین داخل کشور انجام دهند تا حین عملیاتی شدن پروژه با مشکل قانونی خاصی مواجه نشوند. از مهم ترین قوانین تاسیس گاوداری در ایران می توانیم به لیست زیر اشاره کنیم:

  • اخذ مجوز تاسیس گاوداری که یکی از مهم ترین قوانین این کار است و بدون آن عملا شروع کار امکان پذیر نیست.
  • اخذ موافقت اصولی از مراکز ذی صلاح
  • رعایت دستور العمل های مبنی بر تهیه غذا و خوراک دام
  • دریافت پروانه بهداشتی
  • رعایت اصول بهداشتی برای نگهداری از گاوها
  • تضمین ایمنی و سلامت نیروهای انسانی
  • بیمه کردن کارکنان گاوداری
  • تمامی افرادی که اقدام به تاسیس گاوداری نموده اند موظف هستند سرمایه گذاری های انجام شده در امور دامی را در حریم مشخص شده انجام دهند و از قوانین وضع شده در این مورد سرپیچی نکنند.

نیاز بازار و سوددهی تاسیس گاوداری

همانطور که پیش از این هم اشاره کردیم، میزان سوددهی و رونق شغل گاوداری به تقاضای بازار وابسته است. در واقع اگر میزان تقاضای بازار روند صعودی بگیرد، مسلما سودآوری مجموعه های گاوداری نیز بیشتر خواهد بود. البته که همیشه برای محصولات لبنی و گوشت گاو مشتری وجود دارد. اما کیفیت این محصولات قطعا در میزان فروش آن ها تاثیرگذار است. از این رو دامداران و گاوداری ها برای اینکه بتوانند میزان درآمد خود را افزایش دهند و نسبت به دیگر رقبا عملکرد بهتری داشته باشند، باید به دو فاکتور اساسی توجه کرده و روی آن ها سرمایه گذاری کنند. این دو مورد به شرح زیر هستند:

  1. تلاش برای افزایش کیفیت محصولات دامی
  2. بازاریابی و تبلیغات گسترده جهت معرفی محصولات به متقاضیان

قطعا به هر میزان که کیفیت محصولات لبنی و گوشت گاوی افزایش پیدا کند، میزان تقاضا برای خرید این محصولات نیز بیشتر خواهد شد. برای حصول این نتیجه مدیران گاوداری باید بر طبق یک برنامه ریزی اصولی پیش بروند و برای تهیه خوراک باکیفیت سرمایه کافی در نظر بگیرند.

همچنین عرضه محصولات به بازار مستلزم داشتن یک تیم بازاریابی قوی است. اینگونه متقاضیان راحت تر به محصول مرغوب و باکیفیت دسترسی داشته و این باعث می شود تا فروش به شکل چشمگیری افزایش پیدا کند. آنچه که مسلم است این موضوع می باشد که مصرف کنندگان برای تهیه گوشت و محصولات لبنی بیش از هر چیزی به سلامت و کیفیت آن اهمیت می دهند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا