صنایع دام و طیور

راهکار ها و نکات مهم نگهداری از دام در زمستان

زمستان یک زمان چالش برانگیز برای مراقبت از دام بوده چرا که با کاهش دما، میزان بالای باران، برف و باد، حفظ سلامت و بهره وری دام، وظیفه مهمی برای هر دامدار است. برای حصول اطمینان از اینکه در زمستان از دام ها به خوبی مراقبت می شود، لازم است به طور همزمان اقدامات زیادی در زمینه بهداشت انبار، تغذیه، پیشگیری از بیماری ها و مراقبت های بهداشتی اعمال شود. به همین جهت در این مطلب قصد داریم شما را با راه ها و روش های مراقبت و نگهداری از دام در زمستان آشنا کنیم تا بدین صورت بتوانید مراقبت خوبی از دام هایتان داشته باشید.

نگهداری از دام در زمستان

نگهداری از دام در زمستان

نگهداری از دام به طور معمول کاری پر چالش بوده که در فصل زمستان نیز این سختی بیش تر شده و دام ها نیاز به مراقبت بیشتری پیدا می کنند؛ در ادامه قصد داریم به راه های نگهداری از دام در زمستان بپردازیم:

1. تامین آب و غذا

با تغذیه مناسب، گاوها از سلامت و انرژی کافی برای غلبه بر مشکلات زمستان برخوردار خواهند بود. در ادامه به نکاتی مهم برای تامین آب و غذای مناسب دام اشاره خواهیم کرد:

  • مصرف غذا را افزایش دهید و مواد مغذی کافی را تامین کنید: گاوها برای مقابله با هوای سرد به انرژی بیشتری نیاز دارند، بنابراین میزان غذای مورد نیاز در مقایسه با فصل گرم حدود 10 تا 20 درصد افزایش می یابد. در عین حال، از تامین کافی پروتئین، ویتامین ها و مواد معدنی ضروری اطمینان حاصل کنید.
  • مکمل غذاهای پر انرژی: غذاهای غنی از انرژی مانند غلات (ذرت، گندم)، غذاهای تصفیه شده (پودر پروتئین، روغن نباتی) به افزایش وزن گاو و تحمل بهتر سرما کمک می کند.
  • تامین آب آشامیدنی تمیز و گرم: دام برای حفظ سلامت و متابولیسم به آب آشامیدنی تمیز و گرم نیاز دارد. صاحبان مزارع برای جلوگیری از یخ زدگی آبشخورها باید سیستم های گرمایشی نصب کنند یا آب را به طور مرتب عوض کنند.
  • مکمل ویتامین ها و مواد معدنی: در طول زمستان، گاوها برای افزایش مقاومت باید با ویتامین هایی مانند A، D، E و مواد معدنی مانند کلسیم، فسفر و منیزیم مکمل شوند.
  • رژیم غذایی را برای هر نوع دام تنظیم کنید: نیازهای غذایی بین انواع دام (گاو، بز، خوک…) متفاوت خواهد بود، بنابراین لازم است رژیم غذایی مناسب برای هر حیوان ایجاد شود.

2. فراهم کردن محیط مناسب و گرم

به منظور فراهم کردن محیط گرم و مناسب برای دام در زمستان باید نسبت به یک سری موارد آگاهی لازم را داشته باشید تا بدین صورت بتوانید به بهترین شکل محیط را برای نگهداری از دام تهیه کنید. برخی از این موارد عبارتنداز:

  1. عایق‌بندی مناسب محل نگهداری دام: استفاده از مصالح عایق‌کننده مانند پشم شیشه، پشم چوب یا فوم در دیوارها و سقف همچنین پوشش سقف با مواد مناسب برای جلوگیری از نفوذ باد و برف بسیار موثر خواهد بود. نصب درب و پنجره‌های دوجداره برای کاهش اتلاف حرارت نیز به شما در تهیه محیط گرم و مطلوب کمک خواهد کرد.
  2. تامین گرمایش مناسب محل نگهداری: نصب سیستم‌های گرمایشی مناسب مانند بخاری، هیتر یا کابل‌های گرمایشی و تنظیم دما و رطوبت محیط برای ایجاد شرایط آسایش دام نیز در تامین انرژی و گرمای محیط به کارتان خواهد آمد؛ همچنین استفاده از سوخت‌های مناسب و با بازدهی بالا تاثیر به سزایی در سلامت دام هایتان خواهد داشت.
  3. ایجاد محیط سرپوشیده و مقاوم در برابر عوامل محیطی: ساخت سرپناه‌های مستحکم در برابر باد و برف نیز در محوطه بیرونی محصور، برای چرای دام اهمیت زیادی دارد.

با اجرای این اقدامات، می‌توان محیطی گرم، مناسب و سالم برای نگهداری دام‌ها در فصل زمستان فراهم کرد.

3. پیشگیری از بیماری ها

یکی دیگر از نکاتی که باید برای نگهداری دام در زمستان رعایت کنید؛ نکات بهداشتی و مراقبتی برای پیشگیری و کاهش بیماری های دام است که عدم رعایت این نکات می تواند باعث تلفات دام ها در روز های سرد زمستانی شود؛ برخی از این کار ها شامل موارد زیر است:

  1. واکسیناسیون کامل دام ها قبل از فصل سرما: واکسیناسیون دام ها در برابر بیماری های شایع گاو در زمستان مانند آنفولانزا، تب برفکی، تب مالت و غیره به سلامت آن ها کمک می کند همچنین انجام به موقع برنامه واکسیناسیون مطابق توصیه های دامپزشکی بسیار دارای اهمیت است.
  2. بهبود بهداشت محیط نگهداری دام ها: تمیز نگه داشتن و ضدعفونی کردن مرتب سرپناه ها و محل استراحت دام ها، تهویه مناسب محیط برای جلوگیری از رطوبت و تجمع گازهای مضر
  3. تامین تغذیه مناسب و مکمل های غذایی: تهیه جیره غذایی متعادل و مغذی متناسب با نیازهای دام در سرما، استفاده از مکمل هایی مانند ویتامین ها و مواد معدنی برای افزایش مقاومت دام ها
  4. مراقبت ویژه از دام های آسیب پذیر: رسیدگی بیشتر به دام های ضعیف، بیمار یا در حال شکل گیری، جداسازی دام های بیمار و درمان به موقع آن ها
  5. کاهش استرس و ایجاد محیط آرام: جلوگیری از تراکم بیش از حد دام ها در محل نگهداری، ایجاد محیط آرام و به دور از عوامل استرس زا

شما می توانید با رعایت موارد گفته شده سلامت دام هایتان را تضمین کنید و از گسترش انواع بیماری های دامی در این فصل جلوگیری کنید.

راه های مراقبت خاص از دام های باردار و دام های نر

نگهداری از دام در زمستان

همانطور که می دانید برای تمامی دام ها یک روش مراقبتی وجود نداشته و شما باید از راه های مختلف برای انواع دام استفاده کنید تا بدین صورت بتوانید بهترین مراقبت را از دام هایتان داشته باشید؛ برخی از راه های مراقبت از دام شامل موارد زیر می شود:

  1. مراقبت های اضافی برای دام باردار: نظارت دقیق بر سلامت و تغذیه حیوانات ماده باردار و ارائه یک رژیم غذایی تخصصی برای رفع نیازهای غذایی افزایش یافته حیوانات باردار
  2. محل اقامت حیوانات نر: اطمینان حاصل کنید که مسکن و محیط برای سطوح فعالیت و نیازهای حیوانات نر مناسب است، یک رژیم غذایی مکمل برای حمایت از حیوانات نر در فصل زمستان داشته باشید.
  3. مدیریت اصلاح نژاد: فرایند تولید مثل را به دقت برنامه ریزی کنید چرا که این فرایند در فصل زمستان با سختی های بیشتری همراه است.
  4. مراقبت های ویژه برای دام های تازه متولد شده: یک محیط گرم و محافظت شده برای بره ها و بچه های تازه متولد شده فراهم کنید. همچنین اطمینان حاصل کنید که آنها تغذیهه مناسبی داشته باشند، بنابراین باید آن ها را از نزدیک تحت نظر قرار دهید تا علاوه بر تغذیه آن ها، مراقب سلامت دام مادر و گوساله اش هم باشید.

کلام آخر

به طور کلی فرایند نگهداری از دام کاری دشوار است، اما نگهداری ان ها در فصل زمستان بسیار دشوار تر است. اما در این بین نگهداری از گاو شیری و گوشتی به نسبت دیگر انواع دام بسیار دشوار تر است. بنابراین برای جلوگیری از آسیب به دام و در نتیجه ضرر های اقتصادی دنبال آن، در این مقاله شما را با برخی نکات مهم و راهکار ها آشنا کردیم تا دامتان این فصل را به سلامت پشت سر بگذارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا